Synopsis, eller ihvertfald et forslag hertil.


Corona mode – Instruktionsvideoer til brug i loopundervisning


Kontekst og den læringsteoretiske Problemstilling
Jeg er uddannet tømrer, og har været ansat på Teknisk skole i Holbæk i 3½ år, hvor jeg hovedsagligt underviser på tømrerhovedforløb i teori og praktik. Dette 1. hovedforløb som denne synopsis omhandler, havde jeg det ene af tre hold. På mit hold var der 20 elever.

Forløbet jeg har arbejdet med er under Corona pandemien og jeg havde 1. undervisningsdag med eleverne samme dag som landet blevet lukket ned om aftenen. Deres forløb var sat til 6 uger.
Det er her den læringsteoretiske udfordring ligger, da den type af undervisning som jeg havde planlagt, blev fejet til side, og jeg skulle nu tage min undervisning op i et andet perspektiv. Og skulle nu finde en metode for hvordan at jeg kunne undervise, vejlede og evaluere en stor gruppe digitalt, nu hvor de er revet ud af det praksisfællesskab[1] som de kender fra den almindelige skolegang, og grundforløb på skolen.
Det er min erfaring at den gruppe af elever som jeg arbejder med i det daglige, hurtigt kan miste lyst og motivation hvis de oplever meget store skift i deres hverdag, og det er ud fra dette min problemstilling springer.
Jeg har haft en stor interesse i at kunne løse denne problemstilling, da jeg har set det som en udviklende proces for mig selv, og da jeg følte at jeg kunne gøre en forskel for mine elever i en situation som denne.


Valg af læringsteori
Knud Illeris peger på at i situationer der er uacceptable, kan mobiliseres modstand mod læring, men at det samtidig også kan være en drivkraft hvis det mobiliseres korrekt.[2] Men for at overhovedet at kunne lære noget skal der være motivation til stede, som det ses i Illeris´ læringstrekant.[3]
Jeg har derfor brugt denne model, og har haft et stort fokus på motivation og samspil, da det har været vigtigt for mig at have en god kontakt til eleverne, når vi nu var på 100% fysisk afstand.


Valg af didaktisk model
Ved en digital undervisningsform skal man ifølge Rene B. Christensen og Karsten Gynther være opmærksom på at man ikke overlader underviserrollen til eleven selv.[4] Jeg har derfor taget udgangspunkt i loopundervisning[5], så eleverne ikke overlades til at skulle sidde alene tilbage i en hel dag uden at kunne få svar på spørgsmål, eller få en opsummering på en opgave.
Men vil gennem online formidling- evalueringsloops[6] kunne komme med nye opgaver, undervise, stille nye opgaver, og kunne samle op på dagens opgave flere gange, eller kunne lave et samlet oplæg om opgaven sidst på dagen.


Valg af teknologi
Messenger, padlet, videoer og discord.



Litteraturliste
Etienne Wenger: En social teori om læring. Side 151-161, Roskilde Universitetsforlag, redaktør Knud Illeris, tidsskrift år 2000.

Knud Illeris. Læring. kap. 3 og 9.5, 3. udgave 2015, 3. oplag 2017. Samfundslitteratur 2017

Rene B. Christensen og Karsten Gynther, didaktik 2.0 – lærermiddelkultur mellem tradition og innovation kap. 3. Akademisk forlag 2010

Lærermiddel.dk. Copyright 2015, om loopundervisning.


[1] Etienne Wenger, En social teori om læring, side 154
[2] Knud illeris, læring side 201
[3] Knud Illeris læring side 45
[4] Rene B. Christensen og Karsten Gynther, didaktik 2.0 side 79
[5] Rene B. Christensen og Karsten Gynther, didaktik 2.0 side 84
[6] Lærermiddel.dk

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Ide til opgave, og tanker omkring Bloggen.

Flipped vid