Så er jeg endelig tilbage, første vejledning...

Coronamode


Jeg har desværre ikke kunne følge DEP af flere omgange, men har prøvet at sætte lidt ord ind i en mastersynops.

En ting er helt sikkert, og det er at jeg allerede nu har kørt seks ugers digital undervisning, hvor vi dog fik lov til at vores elever kunne lave fysisk praktisk prøve, som vi var ude og viúrdere.

Men det er blevet til mange, og måske for mange, instruktionsvideoer. Det er blevet til mange gode, og dårlige erfaringer, samt overvejelser til hvad vi skal gøre ved det næste forløb der starter om tre uger. De skal også have ren digital undervisning, forhåbentlig også kombineret med en praktisk prøve.

Her er lige et par links til noget af det jeg lavede til mine dejlige elever:


Møde og oplæg på discord

Spørgsmål til teori

Udlevering af pc

Udlevering af materialer

og ikke mindst vores mødested på skrift, og stedet hvor det var nemt at få fat i eleverne = MSN


Og nu til min synops....


Kontekst og udfordring fra praksis
Forløbet er under Corona, og udfordringen er at undervisningen skal afholdes.

Nogle få sætninger om, hvor det foregår (fx sted, hold etc.)
Teknisk skole i Holbæk, 1. hovedforløb.
Hvad er udfordringen og hvordan kommer den til udtryk
Skulle have været på skolen, men blev fuldt digitalt natten over, da vi blev ramt af Corona og der skulle meget hurtigt skabes undervisningsrammer for eleverne. Vi blev lukket ned torsdag, men det lykkedes os at hver elev havde en pc de kunne afhente mandag.
For hvem er den et problem?
Det er et problem for elev, mester og underviser.
Hvad er din interesse i at få den løst?
Min interesse at finde en løsning på dette er at jeg ser det som en personlig udfordring at få det til at fungere, og skabe et godt forløb for eleverne under de omstændigheder der er.


Valg af læringsteori

Hvilken læringsteori støtter du dig til, når du overvejer, hvordan nogen lærer sig noget?

Illeris læringstrekant. For at kunne skabe noget som helst på dette hold, skal der være motivation, og samspil, og disse to kan skabes gennem det digitale indhold.
Min første tanke var at

Valg af didaktisk model

Hvilken didaktisk model støtter du dig til, når du overvejer, hvordan du vil planlægge undervisning, hvor nogen lærer sig noget?

Det startede med det ene, og sluttede måske med det andet. Loop undervisning er en didaktisk model.

Valg af teknologi

Hvilken eller hvilke teknologier vil du anvende i dit didaktiske design for at løse din udfordring fra praksis?
Messenger, Discord, screencast og padlet. (underkategorier: Teams, YouTube og mailsystemer)
Msn: brugte mediet til informationer, deling af opgaver og videoer kunne meget nemt deles her. Jeg kunne samtidig se om eleven havde set beskeden og de kunne vælge at reagere på den med en Gif eller andet.

Discord: En gamerplatform som eleverne allerede kendte til i forvejen, hvilket betød at de ikke skulle sætte sig ind i noget nyt. Dog har en platform som denne visse begrænsninger ift. teams, men det vigtige i dette var at der skulle noget op og køre med det samme.
Padlet: Elevplan viste sig meget hurtigt ikke at være en platform som eleverne nemt kunne tilgå, og padlet er en platform der er meget overskuelig for eleverne.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Digital dannelse, hvem-hvad-hvorfor?

Synopsis, eller ihvertfald et forslag hertil.

Ide til opgave, og tanker omkring Bloggen.